Основните предимства на консултантската дейност са следните:
- Независимост – консултантите са безпристрастни по отношение на интересуващите ги организации. Така те предлагат едно независимо гледище върху проблемите им.
- Колективен опит – в случая с консултантската агенция имаме в предвид, че нейните служители притежават цялостен опит. Той може да бъде много по-богат и разнообразен от този на служителите в организацията.
- Осведоменост – отнася се за актуалното в работата на средствата за масова комуникация. Консултантите работят с много и различни клиенти. Това им позволява една много по-добра осведоменост относно проблематиката, интегрирана в средствата за масова комуникация.
- Достъп до множество публики – поради естеството на своите професионални контакти разполагат със сведения за най-различни фирми, доставчици, производители на различни стоки и услуги. Служителите на отдела по на организацията рядко разполагат с подобни възможности.
- Специален опит.
- Контакти с институции – благодарение на работата си контактуват много по-често със служителите на отделите по ВО и с различни структури на различни власти и отделни институции.
- Краткосрочни договори – при работа с консултанти по договорите с външни клиенти са винаги краткосрочни. Те се подновяват едва тогава, когато са постигнати положителни резултати. При работа с постоянно назначен на трудов договор щат, нещата са съвсем различни.
Има комбинация от вътрешен отдел по Връзки с обществеността и връзки с обществеността изпълнявано от консултантско бюро. Вътрешните отдели освен конкретните програми по ВО, изпълняват винаги:
- Връзки със средства за масова комуникация
- Вътрешни комуникационни процеси
- Институционални връзки на организацията
- Управление на събития
- Спонсорска дейност
- Проектантска дейност
- Лобиране
Консултантите от външни отдели по Връзки с обществеността обикновено извършват:
- Стратегическо планиране
- Финансови контакти
- Управление на кризи
- Производство на литературен материал
Когато има наети външни специалисти по връзки с обществеността, вътрешните такива прибавят към знанията и уменията си допълнително, специализирано знание и бързина в професионалните си действия. Вътрешните специалисти по ВО обикновено не се интересуват много от средства за масова комуникация, а също така и от международните аспекти на дейността си. Най-често оплакванията на външните специалисти са:
- Не са достатъчно добре запознати с бизнеса на своя клиент
- Надхвърля се предварително определения бюджет
- Работата по програмата по връзки с обществеността не приключва в срок според графика
- Неравномерно натоварване с работа на различните категории специалисти-консултанти във външната агенция. Най-често действителната работа се извършва от по-младите колеги, докато по-старите консултанти са заети с дейности, които изискват по-голяма концентрация, интензивност, напрежение и съответно по-големи отговорности.
Източник: https://razberi.info