Маркетинг

13 актуални препоръки за дигитален маркетинг сега, които бизнесите не бива да пропускат

Без съмнение 2020 беше особена година с много негативи за всички ни, която обаче доведе и до нещо положително: скоростно дигитализиране на бизнеса – много фирми навлязоха в онлайн водите, други затвърдиха присъствието си, трети отказаха и фалираха. 

И макар 2020 да отмина и пандемията лека-полека да отшумява през 2021, бизнесите не трябва да се отпускат, а напротив – важно е непрекъснато да следят идващите тенденции в дигиталния маркетинг, ако искат да са на върха на вълната или поне да я изкачват малко по малко. 

И така, представяме ви нашите 13 актуални препоръки за ефективен дигитален маркетинг *сега* и отвъд 2021. 

Благодарим на Album.bg за възможността да гостуваме. 

Работете в посока CRO (conversion rate optimization)

Приливът на нови клиенти са в основата на съществуването на всеки бизнес, без значение от нишата. Когато се касае обаче до продажби/конверсии, CRO (conversion rate optimization) e мощният ви съюзник, чийто добри практики, може и ще изстреля бизнеса ви във висините. 

Уменията да прилагате най-добрите CRO практики –  тунинговане на всяка стъпка от потребителската фуния – може да се преведе в дългосрочен план като невероятен ROI за вашия бизнес (return on investment/възвръщаемост на вашата инвестиция). 

И тъй като под конверсия може да се има предвид различно действие, ценно за конкретния бизнес, като например: продажба, сваляне на е-книга или друго, препоръчваме ви да мислите за CRO по тези 2 начина:

  • Как хората се озовават на сайта ви – какво е тяхното изживяване там;
  • Какво правят на сайта, какви действия извършват;

Тези неща ви дават ясна представа за всички допири на потребителите до вашия бизнес преди да стигнат до финалното действие – конверсията, продажбата или изпращане на запитването към вашия бизнес. 

Всеки един етап от фунията може и трябва да бъде оптимизирана с цел повече хора реално да достигнат до финалното действие, а именно да се превърнат във ваши нови клиенти. 

CRO практиките включват подобрения на:

  • Лендинг страницата;
  • Мобилна оптимизация;
  • Подобряване на PPC кампаниите (рекламите в Гугъл);
  • Уебсайт съдържанието;
  • Блогинг;
  • Структура на сайта, навигация, скорост на сайта;
  • Рекламни копита/послания;
  • Призиви към действие;
  • Форми за попълване и др.
  • или на практика – всичко 🙂 

Много важно за CRO са възможностите, които предлага за тестване, рафиниране, ре-изграждане с цел да се подобри максимално процесът от-до т.е. да се вдигне % клиенти/купувачи на сайта ви. Това е един дългосрочен процес с огромни бизнес ползи за всеки предприемач. 

Прочетете и: Какво е тагването на сайт (е-магазин) и защо е важно да го направим?

Omnichannel Маркетинг (комбинирайте каналите за реклама)

Потребителите са навсякъде – търсят в гугъл търсачката, влизат в YouTube, отварят си социалната медия (Фейсбук или Инстаграм), връщат се пак в търсачката, проверяват си имейла… междувременно вършейки и други неща. 

Вашият стимул като бизнес би трябвало да бъде да преследва потребителя от влизането в сайта ви до превръщането му в клиент. 

Защото, много често потребителят не ползва само една платформа, той е буквално навсякъде и ако вие искате да го спечелите, трябва да се съобразите и адаптирате спрямо действията му. Ала за целите на успешния брандов глас е необходимо да си изградите и omnichannel стратегия, която да следвате. 

Инстаграм се превръща в огромна сила

Говорейки за социални медии, Инстаграм бива все още доста подценяван от по-малките бизнеси, макар и ясно да се вижда тенденцията му не само да се задържи в текущия си вид, но и да продължава да расте в очите на бъдещите рекламодатели. 

Инстаграм се разви страшно много – започна от платформа за споделяне на снимки до социален гигант, зародил хиляди инфлуенсъри по цял свят. Инстаграм, освен предлагайки ползи в лицето на колаборация с инфлуенсъри (стига да бъдат адекватни, подходящи за бизнеса) може да бъде и много работещо местоположение за вашите спонсорирани реклами. 

И все още, ако се чудите, дали Инстаграм си заслужава, ето ви още няколко добри причини:

  • над 1 милиард активни инстаграм потребителски акаунта всеки месец;
  • 90% от тях следват бизнес/и;
  • 500 милиона акаунти ползват Инстаграм стори формата всеки ден;

87% от хората твърдят, че са били мотивирани от инфлуенсъри преди да потърсят конкретен бранд онлайн, което често също завършва с покупка. 

С помощта на видеа, изображения и сторита, брандовете могат да създадат и ангажират таргет аудиторията си по доста разнообразни начини. 

Отделно, платформата все повече се ориентира към подобряване на потребителското изживяване откъм шопинг опциите си, което също не бива да изпускате от радара си до края на годината, а и отвъд нея. 

  1. Използвайте UGC – user-generated content – съдържание от потребителите

Това може да бъде под формата на техни снимки, показващи как ползват или са облечени във ваши продукти. И тъй като често хората имат нужда от някакъв стимул, за да го направят, можете да помислите в посока някакъв бонус, например, промо код или подарък, ако изпратят снимка, напишат отзив за продуктите ви и т.н. 

Всичко това ще повиши доверието към бранда ви, вследствие на което решението за покупка би се улеснило значително. В крайна сметка, да не се заблуждаваме: има си и доза престиж в това откъде (кой бранд) пазаруваме/избираме. 

Брандинг – работете в посока разпознаваемост

Във времена, в които потребителите са разглезени от доста избор на брандове и онлайн магазини за вас е важно да работите в посока разпознаваемост. 

Разбира се, важно е не само да бъдете популярни като име, а да ви свързват с нещо конкретно. Сама по себе си славата може да бъде и негативна, а вие надали търсите ефекта на черната реклама. 

Колкото за брандинга в контекста на гугъл рекламата, там е важно да работите в посока адекватно представяне на бранда с цел повишаване на интереса и в крайна сметка гранде финал с поръчка/заявка за услуга.

Анализирайте умно с Google Analytics

Съвременният маркетинг и метрики вървят ръка за ръка, така че ако пропуснете инвестицията в анализиране, със сигурност ще изпитвате затруднения на ниво реализиране на резултатите, които търсите. 

Проблемът със съвременния маркетинг се крие в това, че потребителското пътешествие не е до там опростено. Стъпките не са 1,2, 3 и хоп – готови сте. 

Живеем в омничанел среда, в която на средния потребител му отнема поне няколко стъпки преди да направи покупката, например. 

Задържайте текущите си клиенти

Много по-скъпо е да привличате нови клиенти, отколкото да ретаргетирате текущите. 

Ако не се опитвате отново да продадете продукт или услуга на ваш клиент, рискувате да го изгубите макар и веднъж да ви се е доверил. 

Ако имате клиент, пазарувал преди няколко месеца, вероятността е голяма отново да го спечелите, да речем, с нова колекция дрехи/стоки, ако сте онлайн магазин, или с някаква надграждаща или нова услуга.

Обратната логика – дори и да сте имали клиент, той ако не е пазарувал от вас в последните 12 месеца или дори години, можете да го отметнете в повечето случаи като “студен” потребител, а не клиент. 

Естествено, тук отдаваме значение и на типа клиент и услуга/продукт. Ако продавате автомобили и имоти, там нещата, логично, стоят по друг начин. 

Идеята като цяло е да не забравяте клиентите се, защото реалните данни го показват, че е много по-лесно и доходоносно да върнете тях, отколкото да привличате нови. 

Разбира се,  вие като бизнес искате да се развивате и постоянно да си докарвате нови хора, нови клиенти, ала докато го правите, не изолирайте и най-важните ви хора, а именно текущите клиенти.

Персонализация 

Персонализация чрез съдържание, продукти, имейли и др. 

Защо?

Защото, световните статистики сочат че:

  • 63% от консуматорите се дразнят на твърде общите,  generic тип реклами;
  • 80% са по-склонни да проявят интерес към персонализиран подход;
  • 90% твърдят, че намират персонализацията за впечатляваща;

За пример, от EasyJet бяха пуснали персонализирана имейл кампания, използваща емоцията и историята от почивката на свои клиенти.

От изпратените около 12.5 милиона подобни имейли резултатът бил около 25% по-висока кликаемост като рейтинг (CTR), % кликаемост, в сравнение с неперсонализираните такива.

Подобен метод с идея за social proof със снимки, отзиви, live видеа, тип ревюта, може да бъде приложен и във вашите социални канали като Фейсбук и Инстаграм, за да покажете ваши продукти или в случая с пътуванията – колко е страхотно да се пътува с вас, например. 

Пример за българска туристическа агенция, която практикува тези страхотни неща е: VoyageLTD, Варна

Ето и още един пример, този път тръгваме по картата на Запад и стигаме до Starbucks.

Компанията използвала мобилно приложение, дърпащо данни като история на покупките и локация, за да персонализира допълнително изживяването на клиентите си с бранда. Част от персонализацията чрез него, по подобие на игра, е да си правят персонализирани напитки, като не спират дотук. 

Фирмата вкарва и нещо като бонусна система за използване на приложението, която довела още $2.56 милиарда ревеню. 

  1. Хванете потребителите в микро моментите им

Отваряйте си очите на четири – бъдете там, където потребителите търсят информация или както самият Гугъл казва: Be there, Be useful, Be quick в отделните етапи:

Разпознаваемост > Обмисляне > Решение

Това е и ще бъде важно през 2022 и следващите години, имайки предвид как все по-динамично и непредсказуемо става потребителското поведение.

И за да обобщим, грабнете тези микромоменти:

  • Срещнете потребителите в моментите, когато искат да купят/пазаруват от вас;
  • Срещнете потребителите в моментите им на потребност;
  • Създавайте релевантно съдържание;
  • Измервайте всеки момент, важен за бизнеса ви;
  • Опростете действията на потребителите, превърнете пазаруването в детска игра;

Истории в социалната мрежа

Първо беше Снапчат с концепцията за “истории”, после се засилиха Инстаграм и Фейсбук вариантите, накрая и YouTube реши да се включи в играта и неслучайно!

Този формат е изключително атрактивен и безброй потребители в тези социални мрежи се възползват от него всеки ден. 

И тъй като тези истории имат срок на годност, т.е. изчезват след определено време, това е добра възможност за бизнесите да се насочат към FOMO стратегии – страхът от пропуснатата полза. 

Основните ползи от “историите” са:

  • ползи за brand awareness стратегията;
  • добро, константно ангажиране с последователите;
  • ефективен от гледна точка на разходите;
  • повишен трафик в уебсайта;
  • възможност за достигане до по-млада аудитория;

Допълнителни ресурси в историите:

  • анкети – доказано ефективен начин за взаимодействие с бранда и ангажиране с последователите ви;
  • добавяйте линкове в историите, водещи към сайта;
  • тагвайте локации, фенове, други брандове;
  • пускайте се live;
  • подканвайте последователите да искат да разберат повече за вас с подходящите призиви за действие или CTAs;

Social Commerce & Shoppable Постове

Постовете в Инстаграм преминаха през доста положителна трансформация особено с обявяването на Instagram Checkout опцията, която позволява на потребителите да завършат поръчката си директно през Инстаграм. 

Това от друга страна намалява риска да изпуснете клиенти, които биха изоставили кошницата си по една или друга причина. 



Не забравяйте за Ad Blockers 

Нямаше как да минем без тях. И между другото, хич не са за подценяване, нищо, че сме ги подредили на последно място днес. 

Колкото повече реклами онлайн, толкова повече опити за тяхното блокиране от страна на потребителите. 

Ето ви един YouTube за пример. 

Социалните медии допринесоха за растежа на доста фирми, предлагащи такива решения, тъй че имайте го предвид като интересен факт за потребителското поведение онлайн. 

  1. Правете и Content Marketing постоянно

Създавайте редовно качествено, релевантно съдържание в блога си и гостувайте в подходящи медии, за да засилвате и органично позициите си в търсачките. 

Използвайте “натурална реч” – на никого не му се чете дълги, скучни и твърде сложни за обяснение неща. Хората бързат, те четат, разглеждат, информират се и пазаруват, докато са навън, работят или пътуват. 

За целта ви трябва лесночетимо т.е. добре структурирано съдържание, което да е хем информативно, хем да работи с необходимите ключови думи, хем да е достатъчно интерактивно и полезно, така, че потребителят да се задържи повече време на сайта, което е добър сигнал в очите на Гугъл, да речем. 

Надяваме се това съдържание да ви е отворило очите за някои неща в дигиталния маркетинг и да използвате информацията, за да се подобрявате непрекъснато и да привличате повече клиенти онлайн. 

Прочетете още свързани теми в блога ни:

Благодарим ви, че останахте с нас до края.

С уважение, 
Марина и Кико от дигитална агенция Webselo.com

Сподели, ако ти харесва :)

Вижте още

ТЕОРИЯ НА СОЦИАЛНАТА ВРЪЗКА-МЕЖДУЛИЧНОСТНА КОМУНИКАЦИЯ И КОМУНИКАЦИЯ МЕЖДУ МАЛКИТЕ ГРУПИ

Визуалната бранд идентичност и нейните елементи

Кондензирани символи и конструкция на политическото послание