Моторното масло играе важна роля в работата на автомобилния двигател. Охлажда частите, смазва въртящите се механизми, предпазва от корозия и износване. Ако не използвате висококачествени моторни масла, механизмите ще се износят по-бързо. А и двигателят може да се повреди, което ще е истинска катастрофа.
Повечето собственици на автомобили делят всички моторни масла на минерални, полусинтетични и синтетични. Това обаче не е съвсем вярно. Съществуват много повече групи базови масла, на чиято база се произвеждат съвременните моторни масла.
Специалистите разграничават пет групи моторни масла. Първият е минерален, вторият е хидротретиран минерал, третият е синтетични хидрокрекирани масла, четвъртият е полиалфаолефини, а петият – комплексни алкохоли, естери и силикони. Първите три групи са минерални, а четвъртата и петата са синтетични масла.
Маслата от различни групи често се смесват, така че не винаги е ясно какво точно е включено в даден продукт.
На пазара има все по-малко синтетични (PAO) масла. Те са изместени от от хидрокрекинг синтетика и добре рафинирани минерални масла. Моторните масла с надпис „синтетика“ на опаковката не винаги са 100% направени на базата на трета, четвърта и пета група. Напротив, те могат да са смес от минерални базови масла с хидрокрекирана синтетика.
Когато избирате моторни масла, прочетете внимателно ръководството на собственика, преди да закупите продукта, съветват експертите. То прилича на малка книжка и съдържа препоръките на производителя за неговото използване.
Оригиналните одобрения на автомобилните производители показват кои масла могат да се наливат в двигателя и кои не. Цялата информация за одобрение може да бъде намерена на етикета. От тези данни е лесно да се ориентирате и да заключите дали продуктите са съвместими.
Ако в ръководството за експлоатация пише WCC-M2 °C-913-D одобрение за автомобил Ford, тогава трябва да напълните точно такова масло.
Ако трябва спешно да добавите масло, можете да вземете продукт от всяка марка, която има тази толерантност.
Не всички автомобилни производители имат тези одобрения. Поради това потребителите често обръщат внимание на по-сложните класификации.
Класът на вискозитет по SAE
Следващият важен параметър при избора на масло е степента на вискозитет. Обозначава се с големи цифри и буквата W на кутията. Вискозитетът е класифициран според SAE – Американската асоциация на автомобилните инженери. Това е основната класификация на моторните масла.
Например масло SAE 5W-30. Буквата W – от английското зима, тоест зима. От числото „5“ трябва да извадите числото „35“ – и получавате температура от -30 ° C, при която помпата ще изпомпва това масло. Ако буквата W е предшествана от числото „10“, трябва да извадите и числото „35“ от нея – и ще получите температура от -25 ° C. Защо винаги е необходимо да се изважда числото „35“? От няколко години нито един специалист от петролните компании не може да ми отговори на този въпрос.
Числото „30“ след буквата W показва как се променя вискозитетът, ако температурата на маслото се повиши от 40°C до 100°C. Индексите на вискозитета са различни. Това се дължи на факта, че в повечето страни има забрана за загряване на двигателя. Така, за да не плащат глоби, шофьорите започват да се движат веднага след включване на двигателя.
Ако една опция е написана в ръководството за експлоатация на автомобила, трябва да се избере само тя.
В случай, че инструкцията предлага няколко опции, можете да изберете една от тях. Например производителят е посочил стойностите 0w30, 0w40, 5w30, 5w40, 10w40. За да шофирате с висока скорост с тежък товар – изберете индикатори с числото „40“. Ако използвате колата в щадящ режим – с числото „30“. При замръзване при -35°C – 0w. За мек климат – 10w.
Моторно масло се продава в различни кутии, на които е изписана информация за течността
Като се имат предвид показателите за вискозитет, трябва да обърнете внимание на препоръките на производителя на автомобила. Двигателите са различни. Според техния размер и условията на работата им се определя и точно какъв вискозитет на маслото да се използва.