ALBUM.BG

Силата на информацията

Основен принцип на здравословното хранене

Енергийната стойност (калоричното съдържание) на дневната диета трябва да съответства на дневната консумация на енергия на човек.

Значителна част от населението нарушава този принцип: повече енергия се консумира с храна, отколкото се изразходва. Движим се прекалено малко и ни липсва физическа активност. Заради това плащаме със собственото си здраве.

За практическото прилагане на принципа за рационалното хранене консумирайте толкова енергия, колкото изразходвате. Този принцип е напълно осъществим при наличието на достатъчно сила на волята. Вярно е, че хранителната индустрия също трябва да се вслуша в изискванията на времето и да започне по-активно да предоставя на населението вкусни, нискокалорични, нискомаслени, обогатени хранителни продукти.

Много е важно във всяко семейство да се консумират възможно най-малко висококалорични храни, както и да не се използват голямо количество мазнини и захар при готвене. Изберете зеленчукови гарнитури, чисто месо, риба и млечни продукти. Яжте по-често ястия от различни зърнени храни (с изключение на грис); хляб с трици, пълнозърнест или многозърнест. Не яжте храната си бързо: колкото по-бавно я приемате с толкова по-малко храна се засищате. Сервирайте ястията в малки чинии. При тях дори малките порции се възприемат като повече от достатъчни като количество. Във всяко семейство е желателно да има кантар за контролиране на теглото. Най-лесният начин за изчисляване на нормалното тегло: височина в сантиметри минус 100.

Калорично съдържание на продуктите и рационално хранене

Количеството калории, които получаваме от храната, трябва да съответства на количеството енергия, което изразходваме. Така че би било полезно да се запознаете с таблицата на енергийната стойност на основните продукти. Например, не забравяйте, че алкохолните и дори слабоалкохолните напитки не са направили никого по-слаб. Не забравяйте, че калоричното съдържание на алкохола е по-високо от енергийната стойност на въглехидратите : за захарта е 4,1 kcal /g, а за алкохола – 7,5 kcal /g (калорично съдържание на мазнини – 9,3 kcal /g).

За съвременния човек общият дневен прием на калории не трябва да надвишава 2500 kcal за мъж и около 2100 kcal за жена .

Сподели, ако ти харесва :)